Kookboeken: Kerstblaadjes supers 2021

Het Kerst-blaadje van de Superunie, met daarop diverse boodscheppen en de tekst 'Heb een Wereldkerst!'

De Winnaar

De winnaar van de super-blaadjes.

Ik heb ze allemaal doorgenomen. Jumbo, AH, Lidl, Aldi en de Superunie. Ik zal ze allemaal kort bespreken, vooral AH omdat Sylvia Witteman er van de Volkskrant niet meer over mag schrijven. Grote adverteerder die jaarlijks voor lul werd gezet, zeg maar. Zo kennen we ze weer.

Maar goed. Wie is de winnaar? Met voorsprong de Superunie! U zal dus naar een van de leden ervan moeten fietsen. Zoek op superunie leden.

Wat een ontzettend aardig blaadje! En u weet hoe kritisch ik ben. Thema: een Wereldkerst. Steeds komt er een in Nederland wonende buitenlander aan het woord die van koken houdt, en die nationale recepten met u deelt, zo ingericht dat ze het origineel zo goed mogelijk benaderen, maar qua ingrediënten hier prima te maken zijn.

Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Scandinavië, Oost-Europa, het Midden-Oosten, Amerika en de Caraïben. En Nederland!

Een voorbeeld: Scandinavië. Een oma uit Zweden vertelt.

Julinska: een voorgerecht met beenham uit de oven. Aebleskiver: hapje of bijgerecht van poffertjes-achtige dingen. Brunede kartofler: gebakken krieltjes met boter en citroen. Een frittata met boerenkool, witte kool en paddestoelen-bouillon. Gravlax met biet.

Het Kerstblaadje van Jumbo, met daarop een ijstaart met meringue, en de tekst 'Deze Kerst wordt goud!'.

Trends en zo

Trends

Op de eerste plaats: alle winkels doen dubbel-op. AH (Allerhande en huis-aan-huis), de Superunie (een algemeen blad en eentje meer op de specifieke winkelketen gericht), en al die andere hadden én een Kerst-nummer én een "feestdagen-nummer".

Ik weet niet waar ik het las. "De Beef Wellington is nog steeds een topper". Dat is niet zo. Ik zag hem één keer in zijn normale vorm, en één keer als mini-uitvoering.

Gourmetten zou ook in de top zitten. Ach, weg is het natuurlijk niet, maar zó benadrukt als andere jaren is het niet. Daarvoor is in de plaats gekomen, overal zie je het, "Veel kleine hapjes eten". En daar verdien je als super natuurlijk ook meer aan. Iets klaargemaakts is duurder dan een bakje bieflapjes. En wat ik ook enkele keren zag: "Gourmetten met de kinderen" ("Alle koks aan tafel!") en "Ieder kan eten wat hij wil" en "Gezellig lang tafelen" en "Ieder zijn eigen pannetje".

Popi dit jaar: quiches en rollades. En niet te vergeten meer accent dan we gewend waren op het Kerst-ontbijt. En zoals elk jaar weer méér accent op non-food spul. En "een feestelijke borrelplank", "Luxe borrel"; die vrees om alcohol te noemen is gelukkig weg.

Vorig jaar gesignaleerd van weggeweest en dit jaar gebleven: die bundeltjes haricots verts in zo'n spekrolletje. Ook terug van weggeweest: quinoa ("Het is geen graan, en je spreekt het uit als kienwa"); AH had "Wilde paddestoelentartaar met quinoa".

Opkomend: "bloemkool steaks" (vreet ze zelf), Pavlova, varkenshaas in katenspek gewikkeld, kreeft maar dan al gekookt.

Afnemend: wild en brunch. Bijna uitgestorven: Hasselback aardappelen. Uitgestorven: Pommes Anna.

(Noem mij geen trendwatcher. Trendwatchers zijn omhoog gevallen windbuilen die trends proberen te máken. Influencers oftewel apelullen.)


De bladen

AH: redelijk wat vego/gan, wat je in al de andere bladen natuurlijk ook vindt, maar hier toch wat meer. Haver-crème fraîche, je moet er Godverdomme toch niet aan denken... Rauwe gnocchi kort bakken met spekjes, daar geloof ik niet aan.

Aldi: een uitstekende stol voor € 2,- en een uitstekende salami van één pond met citroenpeper voor € 4,-.

Jumbo: tig soorten carpaccio. Een zalm-ovenschotel. Veel nadruk op brood-soorten, en op desserts en op kaas-na (welk laatste ik nergens anders zag, ik bedoel de nadruk) en op luxe koekjes. Kerst-boeketten.

Lidl: daarvan valt niets anders over te zeggen dan dat het perfect in het trends-plaatje van hierboven past. En dat is jammer want ze sprongen er altijd met fraaie dingen uit.

Superunie: dat winnende blaadje is al besproken. Meer specifiek op de winkel gerichte blaadje (althans die indruk poogt het te wekken): veel met stoofperen (in Flammkuchen gewikkeld, en als taart bijvoorbeeld). Ze hadden trouwens ook nog een "feestdagen-nummer" met daarin accent op voor- en tussengerechten.